Υποχρεωτικό
ΦΥΣΙΚΟΧΗΜΕΙΑ ΤΡΟΦΙΜΩΝ
Λάμπρος Φαρμάκης
- ΓΕΝΙΚΑ
-
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Διαλέξεις 2 Εργαστηριακές Ασκήσεις 2 ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Ειδικού Υποβάθρου (Υποχρεωτικό) ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ: ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: Ελληνική ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Ναι - ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
-
Μαθησιακά Αποτελέσματα Ο φοιτητής έχοντας ολοκληρώσει το συγκεκριμένο μάθημα θα πρέπει να:
Γνωρίζει:
τα επιφανειακά φαινόμενα
τις ιδιότητες των κολλοειδών συστημάτων
τη θεωρία DLVO
τη δράση των επιφανειοδραστικών ουσιών
Κατανοεί:
τη σπουδαιότητα των κολλοειδών συστημάτων, των γαλακτωμάτων, των αφρών και των πηκτών στη βιομηχανία τροφίμων
Εφαρμόζει:
τις μεθόδους προσδιορισμού φυσικοχημικών παραμέτρων σε τρόφιμα
Υπολογίζει:
φυσικοχημικές παραμέτρους τροφίμων (π.χ. δείκτη διάθλασης, ιξώδες, επιφανειακή τάση, HLB, κλπ.)
Γενικές Ικανότητες Ο φοιτητής έχοντας ολοκληρώσει το συγκεκριμένο μάθημα θα έχει περεταίρω αποκτήσει τις ακόλουθες ικανότητες:
Αυτόνομη Εργασία
Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
Προαγωγή δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
- ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
-
Το μάθημα είναι θεωρητικό και εργαστηριακό.
Περιεχόμενα μαθήματος:
Το νερό στα τρόφιμα. Ενεργότητα νερού.
Δεσμός υδρογόνου και ιοντικές αλληλεπιδράσεις στα τρόφιμα.
Ιδιότητες υγρών, επιφανειακή τάση.
Ιξώδες, νευτώνεια και μη νευτώνεια υγρά.
Διάχυση.
Συστήματα διασποράς. Κατανομή μεγέθους σωματιδίων. Συσσωμάτωση - Καταβύθιση
Επιφανειακά φαινόμενα. Προσρόφηση. Επιφανειοδραστικές ουσίες.
Κολλοειδής κατάσταση ύλης (ορισμός, διάκριση, κολλοειδείς ηλεκτρολύτες, ιδιότητες, ζ-δυναμικό, κροκίδωση).
Θεωρία DLVO.
Πυρηνοποίηση - Κρυστάλλωση.
Βιοπολυμερή.
Πηκτές και διαλύματα βιοπολυμερών.
Γαλακτώματα (ορισμός, o/w και w/o γαλακτώματα, ιδιότητες, σταθερότητα, θεωρίες γαλακτωμάτων, γαλακτωματοποιητές).
Αφροί (ιδιότητες, σχηματισμός, σταθερότητα).
Εργαστηριακές ασκήσεις (ιξώδες, επιφανειακή τάση, αγωγιμότητα, πολωσιμετρία, διαθλασιμετρία, παρασκευή και σταθερότητα γαλακτωμάτων, μέτρηση μεγέθους και επιφανειακού φορτίου κολλοειδών).
- ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
-
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ Πρόσωπο με πρόσωπο σε αμφιθέατρο και στο εργαστήριο. ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class.
Χρήση σύγχρονων μεθόδων διδασκαλίας με ηλεκτρονικά μέσα.
Χρήση εργαστηριακού εξοπλισμού.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου Διαλέξεις 26 Εργαστηριακές ασκήσεις 26 Εξέταση θεωρίας 2 Εξέταση εργαστηρίου 2 Αυτοτελής μελέτη 69 Σύνολο Μαθήματος 125 ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ Η γλώσσα αξιολόγησης είναι η ελληνική.
Το θεωρητικό μέρος του μαθήματος εξετάζεται με γραπτή δοκιμασία στο τέλος του εξαμήνου.
Στο συνολικό βαθμό αξιολόγησης του μαθήματος συμμετέχει κατά 100% ο βαθμός αξιολόγησης της γραπτής δοκιμασίας.
Το εργαστηριακό μέρος του μαθήματος εξετάζεται μέσω γραπτών εργασιών - αναφορών για κάθε πραγματοποιθείσα εργαστηριακή άσκηση και προφορική/εργαστηριακή εξέταση στο τέλος του εξαμήνου.
- ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
-
Walstra P. (2003). Physical Chemistry of Foods. Marcel Dekker, Inc.
Ριτζούλης Χ. (2011). Φυσικοχημεία Τροφίμων. ΕΚΔΟΣΕΙΣ Α. ΤΖΙΟΛΑ & ΥΙΟΙ Α.Ε.
Παναγιώτου Κ. (1998). Διεπιφανειακά φαινόμενα και κολλοειδή συστήματα, ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΖΗΤΗ.