ΒΙΟΧΗΜΕΙΑ Ι

Κωδικός μαθήματος
ΕΤΤ3011
Μονάδες ECTS
6
Εξάμηνο
Εξάμηνο 3o
Κατηγορία μαθήματος
Διδάσκων καθηγητής

Ιωάννης Καπόλος

Εντεταλμένος Διδάσκων

Περιγραφή μαθήματος
ΓΕΝΙΚΑ
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Διαλέξεις 2
Εργαστηριακές ασκήσεις 2
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Ειδικού υποβάθρου (Υποχρεωτικό)
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ: ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: Ελληνική
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Όχι
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα

Σκοπός του μαθήματος είναι να γνωρίσουν οι φοιτητές τα βασικά βιομόρια, τη δομή και τη χημείας τους καθώς και τις εφαρμογές και τις δράσεις τους στους οργανισμούς.

Ο φοιτητής έχοντας ολοκληρώσει το συγκεκριμένο μάθημα θα έχει αποκτήσει τις κατάλληλες γνώσεις και δεξιότητες έτσι ώστε:

Να αναγνωρίζει τα βασικά βιομόρια (υδατάνθρακες, πρωτεΐνες, λιπίδια, νουκλεϊκά οξέα) και να γνωρίζει τη χημική σύσταση, δομή και λειτουργία τους.

Να κατατάσσει τις πρωτεΐνες σε κατηγορίες με βάση τη δομή τους και τις λειτουργίες των κύριων μελών κάθε κατηγορίας.

Να περιγράφει το μηχανισμό των ενζυμικών αντιδράσεων και να υπολογίζει τις κινητικές σταθερές τους.

Να περιγράφει του τρόπους ρύθμισης της ενζυμικής δραστηριότητας, καθώς και τους μηχανισμούς δράσης των επιταχυντών και των αναστολέων των ενζυμικών αντιδράσεων.

Να κατατάσσει τα λιπίδια ανάλογα με τη δομή και τις ιδιότητές τους.

Να περιγράφει τη σύσταση των βιολογικών μεμβρανών και να γνωρίζει το ρόλο τους.

Να περιγράφει τη δομή των νουκλεϊνικών οξέων και να γνωρίζει το ρόλο τους.

Γενικές Ικανότητες

Ο φοιτητής έχοντας ολοκληρώσει το συγκεκριμένο μάθημα θα έχει περεταίρω αποκτήσει τις ακόλουθες ικανότητες:

Αυτόνομη Εργασία

Ομαδική εργασία

Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών

Προαγωγή δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Το μάθημα χωρίζεται σε θεωρητικό και εργαστηριακό μέρος.

Περιεχόμενα μαθήματος:

Εισαγωγή.

Νερό και συστήματα ρύθμισης του pH των οργανισμών.

Μορφολογία κυττάρου.

Χημεία, δομή και ιδιότητες βιομορίων (πρωτεΐνες, υδατάνθρακες, λιποειδή, νουκλεϊνικά οξέα).

Αμινοξέα.

Πεπτίδια, ολιγοπεπτίδια και πολυπεπτίδια.

Πεπτιδικός δεσμός.

Πρωτεΐνες. Δομή πρωτεϊνών.

Ιδιότητες πρωτεϊνών.

Ένζυμα, συνένζυμα, μηχανισμός δράσης των ενζύμων και συνενζύμων.

Κινητική ενζυμικών αντιδράσεων, ενζυμικοί αναστολές και αλλοστερικά ένζυμα.

Υδατάνθρακες, Χημική σύσταση, δομή. Ολιγοσακχαρίτες, πολυσακχαρίτες, γλυκοζαμινογλυ-κάνες. Γλυκοπρωτεΐνες, πρωτεογλυκάνες.

Λιπίδια - Είδη λιπιδίων - Ιδιότητες.

Βιολογικές Μεμβράνες - Σύσταση - Ιδιότητες

Νουκλεοτίδια και νουκλεϊνικά οξέα

Κατηγορίες νουκλεϊνικών οξέων - Δομή - Τα μόρια του DNA και του RNA.

Εργαστηριακές ασκήσεις (ποσοτικός προσδιορισμός πρωτεϊνών, απομόνωση πρωτεϊνών, φυσικοχημικές ιδιότητες πρωτεϊνών, κινητική της όξινης φωσφατάσης, μετουσίωση πρωτεϊνών, οξειδοαναγωγικά ένζυμα, ηλεκτροφόρηση πρωτεϊνών, λιπίδια, απομόνωση DNA).

ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ Πρόσωπο με πρόσωπο σε αμφιθέατρο.
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ

Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class.

Χρήση σύγχρονων μεθόδων διδασκαλίας με ηλεκτρονικά μέσα.

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 26
Εργαστηριακές Ασκήσεις 26
Συγγραφή εργαστηριακών εκθέσεων 35
Εξέταση θεωρίας 2
Εξέταση εργαστηρίου 2
Αυτοτελής μελέτη 59
Σύνολο Μαθήματος 150
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Η γλώσσα αξιολόγησης είναι η ελληνική.

Το θεωρητικό μέρος του μαθήματος εξετάζεται με γραπτή δοκιμασία η οποία περιέχει ερωτήσεις ανάπτυξης και συνδυαστικές ερωτήσεις θεωρίας, ενώ το εργαστηριακό μέρος του μαθήματος εξετάζεται μέσω γραπτών εργασιών - αναφορών των εργαστηριακών ασκήσεων που πραγματοποιούνται κατά τη διάρκεια του εξαμήνου και προφορική - πρακτική εξέταση στο τέλος του εξαμήνου.

Στο συνολικό βαθμό αξιολόγησης του μαθήματος συμμετέχει κατά 50% ο βαθμός αξιολόγησης του θεωρητικού μέρους του μαθήματος και κατά 50% ο βαθμός αξιολόγησης του εργαστηριακού μέρους με την προϋπόθεση και οι δύο να είναι τουλάχιστον πέντε (5).

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Berg, J.M., Tymoczko, J.L., Stryer, L. (2018). Βιοχημεία-Βασικές Αρχές. BROKEN HILL PUBLISHERS LTD.

Clark, J., Switzer, R. (2007). Πειραματική Βιοχημεία. ΙΤΕ-Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης.

Nelson, D. Cox, M. (2018). Lehninger's Βασικές Αρχές Βιοχημείας. BROKEN HILL PUBLISHERS LTD.

Γεωργάτσος, Ι.Γ. (2005). Εισαγωγή στη Βιοχημεία. Σ. Γιαχούδη & ΣΙΑ Ο.Ε. Θεσσαλονίκη.

Δημόπουλος, Κ.Α. - Αντωνοπούλου, Σ. (2009). Βασική Βιοχημεία, Αθήνα.

Διαμαντίδης, Γ. (2017). Εισαγωγή στη Βιοχημεία. University Studio Press. Θεσσαλονίκη.

Κατινάκης, Π. (2004). Βιοχημεία. Εκδόσεις Έμβρυο, Αθήνα.