Υποχρεωτικό
ΒΙΟΛΟΓΙΑ ΑΜΠΕΛΟΥ ΚΑΙ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΜΠΕΛΟΓΡΑΦΙΑΣ
Σοφία Αγριοπούλου
Κωνσταντίνα Ρεκούμη
- ΓΕΝΙΚΑ
-
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Διαλέξεις 3 ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Ειδικού Υποβάθρου (Υποχρεωτικό) ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ: ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: Ελληνική ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Ναι - ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
-
Μαθησιακά Αποτελέσματα Ο σκοπός του μαθήματος είναι να εξοικειώσει τους φοιτητές με τη μορφολογία, τις φυσιολογικές λειτουργίες του φυτού της αμπέλου, να τους εκθέσει στις βασικές αρχές της αμπελουργίας και στις βασικές καλλιεργητικές τεχνικές που χρησιμοποιούνται σε ένα παραγωγικό αμπελώνα ώστε να κατανοήσουν τη σημασία όλων αυτών για την παραγωγή επαρκών και ποιοτικών αμπελοοινικών προϊόντων.
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής θα έχει αποκτήσει:
Γνώσεις:
Στη μορφολογία και ανατομία των διαφόρων οργάνων του φυτού της αμπέλου και στο ρόλο τους για την παραγωγή αμπελοοινικών προϊόντων.
Στον ετήσιο κύκλο βλάστησης, στα φαινολογικά στάδια και στην φυσιολογική βάση αυτών.
Στην εγκατάσταση παραγωγικού αμπελώνα και στους παράγοντες που την επηρεάζουν.
Στη σημασία των κλαδεμάτων μόρφωσης και καρποφορίας των πρέμνων και στην αξιοποίησή τους στην αμπελοκομική πράξη.
Στη σημασία των παραγόντων που διαμορφώνουν το terroir και στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά ποιότητας των διαφορετικών οίνων και λοιπών προϊόντων της αμπέλου.
Στις ποικιλίες οινοποίησης, επιτραπέζιες, σταφιδοποίησης και μικτής χρήσης.
Δεξιότητες:
Διαχειρίζεται έναν παραγωγικό αμπελώνα στοχεύοντας στην απόκτηση ποιοτικής πρώτης ύλης.
Διακρίνει τους παράγοντες (βιοτικούς και αβιοτικούς) που σχετίζονται με την παραγωγή ποιοτικών αμπελοοινιικών τροφίμων.
Ικανότητες:
Επιλέγει τις βέλτιστες καλλιεργητικές τεχνικές.
Αξιολογεί το κατάλληλο ποικιλιακό δυναμικό για μια συγκεκριμένη περιοχή.
Γενικές Ικανότητες Ο φοιτητής έχοντας ολοκληρώσει το συγκεκριμένο μάθημα θα έχει περεταίρω αναπτύξει τις ακόλουθες γενικές ικανότητες:
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
Λήψη αποφάσεων
Αυτόνομη εργασία
Ομαδική εργασία
Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
- ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
-
Το μάθημα είναι θεωρητικό.
Περιεχόμενα μαθήματος:
Το μάθημα εστιάζει στη μεθοδολογία που χρησιμοποιείται τόσο για την εγκατάσταση όσο και για τη διαχείριση ενός σύγχρονου παραγωγικού αμπελώνα, τις τεχνικές που αφορούν στη μόρφωση, καρποφορία και στον ετήσιο κύκλο βλάστησης των πρέμνων για παραγωγή οινοποιήσιμων αλλά και επιτραπέζιων σταφυλών ή σταφίδας. Ιδιαίτερη σημασία δίνεται στους βιοτικούς και αβιοτικούς παράγοντες που διαμορφώνουν τις αποδόσεις και κυρίως την ποιότητα και την διαφοροποίηση των αμπελοοινικών προϊόντων από τόπο σε τόπο. Η δομή του μαθήματος περιλαμβάνει:
Βιολογία, ανατομία και φυσιολογία της αμπέλου
Τύποι διαμόρφωσης και κλαδεύματα
Παραγωγικά σχήματα και τρόποι καλλιέργειας
Ποικιλιακό δυναμικό εθνικό και παγκόσμιο
Στοιχεία αμπελογραφίας και οι διακριτά χαρακτηριστικά ταξινόμησης κυριότερων ποικιλιών
Σύγχρονες μεθοδολογίες πολλαπλασιασμού
Γενετική βελτίωση και επιλογή πολλαπλασιαστικού υλικού αμπέλου
Βιοτικοί - αβιοτικοί παράγοντες και η επίδραση στην ποιότητα των προϊόντων της αμπέλου
Η σταφυλή (χημική σύσταση, στάδια ανάπτυξης, μεταβολές κατά την ωρίμανση), το γλεύκος, ο τρυγητός
Αμπελοινικά προϊόντα ποιότητας (ΠΟΠ, ΠΓΕ), terroir αμπελοοινικών προϊόντων
- ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
-
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ Πρόσωπο με πρόσωπο στο αμφιθέατρο ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ Διδασκαλία με χρήση Τ.Π.Ε.:
Διαλέξεις με τη χρήση παρουσιάσεων PowerPoint
Ασύγχρονη διδασκαλία μέσω e-class
Υποστήριξη της διδασκαλίας με παρουσίαση εκπαιδευτικών video από το διαδίκτυο
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου Διαλέξεις 39 Εξέταση θεωρίας 2 Συγγραφή ομαδικής εργασίας 25 Αυτοτελής μελέτη 59 Σύνολο Μαθήματος 125 ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ Η γλώσσα αξιολόγησης είναι η ελληνική.
Γραπτή εξέταση με συνδυασμό ερωτήσεων σύντομης απάντησης, ανάπτυξης και πολλαπλής επιλογής.
Ομαδική γραπτή εργασία (ανά 2 ή 3 άτομα) και δημόσια παρουσίαση αυτής στην τάξη (προαιρετική).
- ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
-
Gerling C. 2015. Environmentally Sustainable Viticulture. Practices and Practicality. CRC Press.
Gladstones J. 1992. Viticulture and Environment. Wine titles.
Gladstones J.2011. Wine, Terroir and Climate Change.
Johnson,H. and Robinson, J. 2013. The World Atlas of Wine. 8th Edition.
Skeltno, S. 2009. Viticulture: An introduction to commercial grape growing for wine production.
Σταυρακάκης, Μ.Ν. 2010. Αμπελογραφία, Εκδ. Τροπή.
Σταυρακάκης, Μ.Ν. 2013. Αμπελουργία. Εκδ. Τροπή.
Συναφή επιστημονικά περιοδικά: Vitis. American Journal of Enology and Viticulture