ΣΥΣΚΕΥΑΣΙΑ ΤΡΟΦΙΜΩΝ

Κωδικός μαθήματος
ΕΤΤ5031
Μονάδες ECTS
5
Εξάμηνο
Εξάμηνο 5o
Κατηγορία μαθήματος
Διδάσκων καθηγητής

Σοφία Αγριοπούλου

 

Περιγραφή μαθήματος
ΓΕΝΙΚΑ
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Διαλέξεις 2
Εργαστηριακές ασκήσεις 1
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Ειδικού Υποβάθρου (Υποχρεωτικό)
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ

ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:

Ελληνική
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Ναι
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής έχει αποκτήσει τις ακόλουθες:

Γνώσεις:

Βασικές αρχές της συσκευασίας τροφίμων.

Χαρακτηριστικά της συσκευασίας τροφίμων.

Βασικές αρχές σχεδιασμού της συσκευασίας τροφίμων.

Βασικά υλικά συσκευασίας που χρησιμοποιούνται στα τρόφιμα και τις ιδιότητες τους (χαρτί, χαρτόνι, μέταλλα, γυαλί, πλαστικά).

Ασηπτική συσκευασία, συσκευασία τροποποιημένης ατμόσφαιρας, και ενεργό και έξυπνη συσκευασία.

Προδιαγραφές των μέσων συσκευασίας.

Νομοθεσία για τα υλικά συσκευασίας.

Σπουδαιότητα των γραφικών της συσκευασίας στις εξαγωγές.

Βασικές αρχές της σήμανσης των συσκευασιών των τροφίμων.

Μέθοδοι σήμανσης.

Υλικά, μορφή και το περιεχόμενο της ετικέτας της συσκευασίας.

Πράσινη Βούλα την καθαρή ποσότητα του περιεχομένου, το οικολογικό σήμα ΕΕ και τους γραμμωτούς κώδικες.

Εθνική και ενωσιακή νομοθεσία για την επισήμανση στη συσκευασία.

Δεξιότητες:

χρησιμοποιεί τα πλεονεκτήματα κάθε συσκευασίας προκειμένου να αποφασίσει για τη βέλτιστη συσκευασία

χρησιμοποιεί τα μειονεκτήματα κάθε συσκευασίας προκειμένου να απορρίψει μια συσκευασία

Ικανότητες:

επιλέγει τις βέλτιστες τεχνικές συσκευασίας

διακρίνει το κατάλληλο υλικό συσκευασίας ανάλογα με το εκάστοτε τρόφιμο

αξιολογεί τα αποτελέσματα της εφαρμογής διαφορετικών συσκευασιών

αποφασίζει για το υλικό συσκευασίας

Γενικές Ικανότητες

Ο φοιτητής έχοντας ολοκληρώσει το συγκεκριμένο μάθημα θα έχει περεταίρω αναπτύξει τις ακόλουθες γενικές ικανότητες:

Αυτόνομη εργασία

Ομαδική εργασία

Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής

Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Θεωρία

Οι βασικές ενότητες του μαθήματος περιλαμβάνουν:

Λειτουργίες της συσκευασίας τροφίμων

Επινόηση και επιλογή νέων μορφών συσκευασίας τροφίμων

Συμβολή της συσκευασίας στη συντήρηση των τροφίμων

Αλληλεπιδράσεις συσκευασίας-τροφίμου

Πλαστική συσκευασία

Μεταλλική συσκευασία

Γυάλινη συσκευασία

Χάρτινη συσκευασία

Ασηπτική συσκευασία

Συσκευασία τροποποιημένης ατμόσφαιρας

Ενεργός συσκευασία

Έξυπνη συσκευασία

Νομοθετικό πλαίσιο για υλικά και μέσα συσκευασίας τροφίμων

Διάρκεια ζωής συσκευασμένων προϊόντων

Εργαστήριο

Το εργαστήριο περιλαμβάνει τις ακόλουθες εργαστηριακές ασκήσεις:

Συσκευασία τροφίμων. Σκοπός, στόχοι, πλεονεκτήματα, μειονεκτήματα.

Υλικά συσκευασίας. Διάκριση συσκευασιών τροφίμων ανάλογα με το σκοπό τον οποίο επιτελούν.

Πλαστικά υλικά συσκευασίας. Οι κυριότεροι τύποι πολυμερών που χρησιμοποιούνται στη συσκευασία τροφίμων. Ταυτοποίηση πολυμερών υλικών συσκευασίας.

Χάρτινα υλικά συσκευασίας. Είδη χαρτιού/χαρτονιού και εφαρμογές αυτών στη συσκευασία τροφίμων.

Μεταλλικά υλικά συσκευασίας. Τα κυριότερα μέταλλα που χρησιμοποιούνται στη συσκευασία τροφίμων και εφαρμογές αυτών.

Έλεγχος ελαττωμάτων σε λευκοσιδηρά δοχεία που περιέχουν τρόφιμα και διάγνωση των αιτίων αλλοίωσης τους π.χ. χημική διόγκωση, παραμόρφωση του περιέκτη λόγω λανθασμένων χειρισμών κατά τη διαδικασία της κονσερβοποίησης κ.λ.π.

Γυάλινα υλικά συσκευασίας. Διάφοροι τύποι γυαλιού που χρησιμοποιούνται στη συσκευασία τροφίμων και εφαρμογές αυτών.

Γραμμωτός κώδικας. Υποχρεωτικές ενδείξεις της επισήμανσης.

Συμβολογίες και χρήσεις στη συσκευασία τροφίμων.

Επίδειξη πιλοτικής μονάδας συσκευασίας-τυποποίησης.

Εκπαιδευτική επίσκεψη σε βιομηχανία τροφίμων.

ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ Στην αίθουσα διδασκαλίας, στο εργαστήριο και σε ομάδες εργασίας με φυσική παρουσία των φοιτητών
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ

Χρήση Ηλεκτρονικών Υπολογιστών

Χρήση Οπτικοακουστικού υλικού και πολυμεσικών εφαρμογών

Χρήση εργαστηριακού εξοπλισμού.

Χρήση πιλοτικού εξοπλισμού

Ενημέρωση και βοηθητικό εκπαιδευτικό υλικό μέσω της ηλεκτρονικής ιστοσελίδας του μαθήματος και μέσω e-mail

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 26
Εργαστηριακή άσκηση 13
Συγγραφή εργαστηριακών εκθέσεων 33
Τελική εξέταση 2
Εξέταση εργαστηρίου 1
Αυτοτελής μελέτη 50
Σύνολο Μαθήματος 125
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Η γλώσσα αξιολόγησης είναι η ελληνική.

Το μάθημα εξετάζεται με γραπτή δοκιμασία η οποία περιέχει συνδυασμό ερωτήσεων ανάπτυξης και επίλυσης ασκήσεων-προβλημάτων.

Στο συνολικό βαθμό αξιολόγησης του μαθήματος συμμετέχει κατά 100% ο βαθμός αξιολόγησης της γραπτής δοκιμασίας.

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Ahvenainen, R., (ed.), (2003). "Novel food packaging techniques", Woodhead Publishing Ltd., Cambridge.

Blakistone, B.A., (ed), (1998). “Principles and Applications of Modified Atmosphere Packaging of Foods”, 2nd edition, Blackie Academic & Professional, London.

Brody, A.L. and Marsh, K.S., (eds.), (1997). “The Wiley Encyclopedia of Packaging Technology”, 2nd edition, John Wiley & Sons Inc., New York.

Canadian Food Inspection Agency. “Metal Can Defects. Identification and Classification Manual”, Canadian Food Inspection Agency, Government of Canada, 1997.

Αρβανιτογιάννης, Ι.Σ (2002). Βιοδιασπώμενα ή Βιοαποικοδομήσιμα Πολυμερή και Εφαρμογές τους στη Συσκευασία Τροφίμων.

Αρβανιτογιάννης, Ι.Σ. και Λ. Μποσνέα. (2001). Στοιχεία τεχνολογίας, μεταποίησης και συσκευασίας τροφίμων. University Studio Press. Θεσσαλονίκη.

Ζαμπετάκης, Γ., (2002). “Το PET (PolyethyleneTerephethalate) στη Συσκευασία Μπύρας”.

Καρακασίδης, Ν. Γ., (1999). “Κυτιοποιία, Χάρτινα διπλωτά και στημένα κουτιά, Χαρτοθύλακες ασηπτικής συσκευασίας, Μεταλλικά κουτιά, Χαρτοκιβώτια” Εκδόσεις ΙΩΝ, Αθήνα.

Μπλούκας, Ι. Γ. (2004). Συσκευασία τροφίμων. Εκδόσεις Σταμούλη. Αθήνα.

Παπαδάκης, Σ. (2010). Συσκευασία τροφίμων. Εκδόσεις Τζιόλα. Αθήνα.